'Vrouw gezonder met minder vlees en kaas'
Vrouwen die minder vlees en kaas gaan eten, leven gezonder, zorgen beter voor het milieu en het ijzergehalte in hun bloed blijft ook op peil. Dat concludeert het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).
Dat blijkt uit een onderzoek dat samen met de universiteiten van Wageningen en Groningen is uitgevoerd.
In het onderzoek is specifiek naar vrouwen tussen de 19 en 30 jaar gekeken. Die groep vormt een risico voor te weinig ijzerinname, wat onder meer bloedarmoede kan veroorzaken.
Mannen
Bij mannen speelt dit probleem niet, zegt Matthijs van den Berg, hoofd van afdeling preventie en voeding bij het RIVM. 'Het kan voor vervolgonderzoek wel interessant zijn om de effecten bij kinderen of ouderen te meten.'
Vrouwen die alleen maar of gedeeltelijk plantaardige voedingsmiddelen aten in plaats van vlees, kaas en melkproducten, kregen minder verzadigd vet binnen.
Verzadigd vet
Het ging om ongeveer 8 procent minder verzadigd vet bij een derde minder consumptie van vlees, kaas en melkproducten en 30 procent minder als het helemaal van het menu werd geschrapt.
ANP
Lees ook
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-

Honda HF2417K4 HB
2018, P.O.A.
-

New Holland BOOMER 25
2019, P.O.A.
-

Vicon Fanex 904 schudder (BRU) #778456
Gebruikt, P.O.A.
-

JOHN DEERE 1026R COMPACTTREKKER (LIE) #781316
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Verkoper Binnendienst Glastuinbouw
KaRo BV - Zwaagdijk, Noord-Holland,
Accountmanager Organische Bodemverbeteraars
Comgoed B.V. - NL
Projectmedewerker BoerenNetwerk – Natuurinclusieve Landbouw
Wij.land - Abcoude
Teamleider instroom kwekerij
IBN - Schaijk
Senior Adviseur Gewassenverzekeringen
AgriVer U.A. - Zoetermeer














